23 Aralık 2009 Çarşamba

Başka Dilde Aşk

Geçen yıl Issız Adam vizyona çıktığında aşık olmuş, 5 yıldız verip yere göğe koyamamıştım. Sonra dönüp bakınca sıradan bir romantik film demiştim. Issız Adam’ın beni ve benim gibileri coşturmasının sebebi, kendi ülkesinde bir ilki gerçekleştirmesiydi. Türkler ilk defa layığıyla bir romantizm yaşıyordu beyazperdede. Çok batılı ve steril olmakla suçlansa da sonuçta olabilecek bir hikayeydi anlattığı.

İşte o filmden yaklaşık 1 yıl sonra Başka Dilde Aşk’ın huzmeleri beyazperdeye düştü. Başka Dilde Aşk, Issız Adam’ın tersine türün daha klasik tarafında yer alıyor. İskelet, When Harry Met Sally…’den beri gördüğümüz olay örgüsünü ödünç alıyor. Yani:

1- Erkekle kız tanışır.
2- Aralarında ilişki başlar.
3- İlişki ilerleyince sorunlar yaşanmaya başlar.
4- Dış bir etmen sebebiyle kavga edilir, kızla erkek ayrılır.
5- Kısa bir hesaplaşma döneminden sonra ikili barışır ve mutlu son.

Bu iskeleti ödünç alan bir sürü film izledim, çünkü türü (ne yazık ki) çok seviyorum. İnanılmaz vasatlarından zeka pırıltıları taşıyanlara… Ne mutlu ki Başka Dilde Aşk, ikinci şıkkı seçiyor. Üstelik birden fazla zeka pırıltısı bulunuyor.

Senaryo çok ama çok iyi bir kere. Gevezelikten uzak, sempatik, ne yaptığını bilen, karakterlerini yüz üstü bırakmayan, zeka dolu bir metni var. Yapması gerekenleri kıvamında yapıp bırakıyor. Bu konuda final sahnesi ayakta alkışlanacak kadar iyi. İkilinin umutsuzca ağlamaları, kendilerini toplamaları ve ardından gelen harika bir son. Bu sonu izleyince Issız Adam gözümde bir basamak daha indi. Ondaki son meğerse ne yapmacıkmış! Bu kadar doğal ve çarpıcı bir son inanın uzun zamandır izlemiyordum (dünya sinemasını kastediyorum).

Diyalog yazımı çok iyi ki Türk senaristlerinin bir türlü beceremediği bir unsurdur. “Ben senden korkuyorum.” lafı bu kadar doğal mı söylenir? Aşk bu kadar güzel mi özetlenir (sadece 3 kelimeyle)? Bunun yanında nice güzel replikler de var.

Ele aldığı konuda da çok başarılı. Film, sağır bir gençle çağrı merkezinde çalışan bir kızın aşkını konu alıyor ve iki tarafın da sorunlarını anlatıyor. Bunları anlatırken de asla abartıya veya acımaya başvurmuyor. Son derece doğal ve tarafsız bir halde izliyoruz. Bilhassa Onur’un her ne kadar hayatın içinde görünse de kendi dünyasına kendini hapsedişi çok yerinde resmediliyor. Bir engelli olarak söylemeliyim ki oldukça realist bir yaklaşım, engelsiz iki insanın bir engelliyi bu kadar iyi anlamaları beni çok şaşırttı.

Filmin, insanlar arasındaki iletişimsizlikten dem vururken hiç konuşmadan tek vücut olan kürek takımı kaptanı bir sağırı başrole taşıması da ayrı bir güzellik. Onur’un Yasemin’e hep anlatmak istediği gibi, anlaşmak için konuşmak şart değildir. Hep yazdığım gibi, bazen bir bakış binlerce “Seni seviyorum.”a bedeldir. Ama tabii birincisi o bakışı atabilecek yürek, ikincisi de o bakışı anlayabilecek yürek lazımdır ve bu ikisinin kombinasyonu ne yazık ki çok az. İşte Onur ile Yasemin bu kombinasyonu sağlayabilmiş.

Bunların yanında oyuncu kadrosu çok iyi. Mert Fırat harika bir performans çıkartıyor. Çocuk gerçekten ödevini yapmış, asla da abartmamış. Vay anasına diyorum. Lale Mansur ile Saadet Işıl Aksoy da çok iyiler.

Üstüne şarkı seçimleri çok iyi ki iyi bir romantik filminde şarttır. İşin müzik yanına da değer verilmiş anlayacağınız. Mor ve Ötesi Mustafa Hakkında Her Şey’den sonra yine enfes bir tema şarkısı çıkarmışlar ki film için yazılmamasına rağmen.

Son olarak film engelliler için altyazılı gösteriliyor. Yerinde bir davranış fakat altyazıyı hazırlayanlar durumu çakamamış galiba. Yabancı film DVD’lerinde sağır insanlar özel bir seçenek yer alır. Bu seçenek dahilinde kapı çarpması, su sesi gibi efektler parantez içinde yazılır, şarkı sözleri de nota işaretiyle belirtilir ki okuyan tamamen anlasın filmi. Dileğim ileride bu gibi detaylara da önem verilmesi.

Oyuncular: Mert Fırat, Saadet Işıl Aksoy, Lale Mansur, Emre Karayel, Şebnem Köstem, Tuğrul Tülek, Didem Balçın, Tuna Kırlı, Ayten Uncuoğlu, Murat Okay – Görüntü Yönetmeni: Hayk Kirakosyan – Senaryo: Mert Fırat, İlksen Başarır – Yönetmen: İlksen Başarır – ****

Hiç yorum yok: